Brabantse Carnavalsfederatie

Members Wanted

Sleuteldragersborrel

Wednesday 31 January 2018

In zijn toespraak blikte de beschermheer terug op de ontwikkeling die dit evenement heeft doorgemaakt, van bescheiden bijeenkomst van de zeven grootste steden tot een volle Bois Le Duc-zaal met wel tachtig prinsen en hun bescheiden gevolg van slechts enkele personen. Van de Donk noemde en roemde Brabant als een provincie waar steeds ruimte is voor iets nieuws. Hij verwees daarmee naar de ontwikkeling van het carnavalsfeest, ondanks alle tradities. Onze voorzitter Rob van de Laar speelde daar tijdens zijn toespraak ook op in, zie de toespraak die in een ander nieuwsblok in zijn geheel is geplaatst. De Commissaris van de Koning had graag Björn van de Doelen verwelkomd, maar die was wegens ziekte afwezig. De oud-voetballer is namens Bavaria voorvechter van vrije dagen met carnaval. Van de Donk is dat ook, maar die maakte de kanttekening dat de meesten toch wel vrij zijn.
Hij vroeg aandacht voor de grote Brabant Stoet op 16 september in Bergen op Zoom en nodigde alle organisaties uit om daaraan deel te nemen. Ook had hij een opmerking over het afschaffen van de telefoonboeken. Dat zou problemen opleveren voor de wagenbouwers met papier maché. 'Ik stel het provinciehuis beschikbaar voor het inleveren van telefoonboeken, als jullie ze komen ophalen', zei hij.
Na de toespraken en de tonprater Hans Keeris uit Knegsel (als Gerrit Zalm) was het de beurt aan Zandhadenzurp (Rosmalen) om zich te presenteren. Onze beschermheer is daar komende carnaval te gast tijdens de ontvangst van de prinsen. De delegatie maakte duidelijk dat zij de Commissaris niet zal teleurstellen en al het moois van het dorp laat zien. Bovenal was de boodschap duidelijk dat men in Zandhazendurp oog heeft voor elkaar. Het Zandhazedurp kreeg de federatievlag overgedragen van Puitenol in Oudenbosch.

See All Nieuws