Sleuteldragersborrel

Saturday 18 February 2017

Brabantse-Prinsen-Carnaval-2017.jpg

Onze beschermheer Commissaris van de Koning Wim van de Donk toonde zich opnieuw een voortreffelijk gastheer. De inwendige mens werd goed verzorgd, er was een aantrekkelijk programma en gezellige muziek. In zijn toespraak deelde de Commissaris een vette pluim uit aan alle vrijwilligers die de carnavalsvieringen in de diverse plaatsen mogelijk maken. Dat deze bijeenkomst op Valentijnsdag viel, is louter toeval. Toch zei de Commissaris het fijn te vinden dat de aanwezigen de liefde met hem willen vieren. De Sleuteldragersborrel is een traditie die reeds acht jaar bestaat en van alle presentjes die hij jaarlijks ontvangt - 'Wel drie kilo aan onderscheidingen per jaar '- liet de Commissaris een vitrine inrichten in de hal van het provinciehuis. Hij bedankte de inrichters van Het Oeteldonks Gemintemuzejum voor hun bijdrage daaraan. De zestig aanwezige prinsen carnaval keek hij eens diep in de ogen om te zien 'of we goei vlees in de kuip hebben' voor de symbolische sleuteloverdracht, waarna de veurspreker Mark van Stappershoef werd bedankt voor de zeven jaar waarin hij de bijeenkomst aan elkaar praatte. Diens opvolger Henk Smit werd vervolgens geïntroduceerd en als 'niet Brabander van oorsprong' veel succes toegewenst.
De Commissaris van de Koning benadrukte nogmaals het belang van carnaval als sociaal weefsel van Brabant en sprak zijn complimenten uit voor onze federatie. Net als andere federaties van gildes, harmonieën en heemkundige kringen waardeert hij de BCF. Hij kondigde aan deze federaties eens uit te nodigen voor een gezamenlijke bijeenkomst.
Na de toespraak van onze voorzitter Rob van de Laar presenteerde de SOK uit Puitenol (Oudenbosch) zich voor de aanwezigen.
Volgend jaar is de Sleuteldragersborrel op dinsdag 30 januari.

De foto's die een impressie geven van de Sleuteldragersborrel zijn gemaakt door provincie Noord-Brabant, Arnoud Reijnen en Erik van der Burgt/Verbeeld foto en film