Asielzoekers maken kennis met carnaval

Friday 12 February 2016

Prins Ruben van Tullepetaonestad (Roosendaal) bezocht daags voor carnaval asielzoekers tijdens hun inburgeringscursus. Hij had daarvoor contact opgenomen met de plaatselijke afdeling van Vluchtelingenwerk. De prins legde uit wanneer carnaval wordt gevierd en trok de vergelijking met het Suikerfeest ná de ramadan, alleen wordt met carnaval het feest gehouden vóór de vastenperiode.
In Kruikenstad (Tilburg) bewonderde een groep Syrische vluchtelingen de optocht op carnavalszondag. De Carnavalsstichting in Tilburg had een actie opgezet om carnavalssjaals in te zamelen. Deze werden uitgedeeld aan asielzoekers om ze en welkom gevoel te geven.
Ook in het Kielegat (Breda) werden Syriërs gesignaleerd langs de kant, hier bij de sleuteloverdracht op de Markt. Een van hen kondigde aan volgend jaar weer te komen, en wel verkleed, als hij dan nog in Breda woont.
De Brabantse Carnavals Federatie heeft in samenwerking met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA)vlak voor carnaval een brochure vervaardigd voor iedereen (Nederlander of niet) die het feest wil meemaken, maar het nog niet kent. De tekst is in meerdere talen vertaald.