Veerkracht van Brabant

Friday 20 February 2015

Beschermheer van de BCF en Commissaris van de Koning Wim van de Donk ontving een zaal vol prinsen carnaval en andere carnavaleske hoogwaardigheidsbekleders. In zijn toespraak maakte Van de Donk nogmaals duidelijk carnaval te zien als een feest van verbinding, tevens een grondslag voor economisch succes. "In Brabant vernieuwen en veranderen we, in economie en carnaval", aldus de Commissaris van de Koning. Van de Donk haalde een brief van Vincent van Gogh aan, die hij schreef aan zijn moeder. Van Gogh liet daarin weten gelukkig te zijn omdat hij in zijn werk zijn ziel en betekenis kan leggen. Volgens de beschermheer van de BCF geldt dat ook voor alle aanwezigen die hun passie vinden in carnaval en door hun goede werk een belangrijke rol vervullen in de provincie. Wim van de Donk kreeg het boek Hét Carnavalsboek overhandigd door auteur Theo Fransen. Tijdens de bijeenkomst presenteerde Het Faantelaand (Raamsdonksveer) zich. De plaats is deze carnaval door Commissaris van de Koning Wim van de Donk bezocht. In de Bois le Duc-Zaal van het provinciehuis lieten zowel prins Slinger de Leste, de jeugdprins, tonprater Andy Marcelissen en burgemeester Willemijn van Hees de bijzonderheden van het dorp en de gemeente Geertruidenberg zien. Andy Marcelissen was als Brabants Kampioen Tonpraten toch al uitgenodigd om zijn winnende buut af te steken. Raamsdonksveer heeft meer goeds te bieden, liet de burgemeester weten. Zij wees daarbij op de Gebroeders Ko en WC Experience. Van Prins Robbert d'n Urste van het Lampegat ontving prins Slinger de Leste van het Faantelaand de federatievlag van de BCF. Voor alle aanwezigen had de Commissaris van de Koning een broche. Zelf werd hij tijdens het defilé van alle prinsen bedolven onder de cadeaus en onderscheidingen.